Download WordPress Themes, Happy Birthday Wishes
ثقافة وفن

مايكل موريس مبدع بعدة مجالات في سما الفن

 

كتب / فادي ماهر

 

يعد مايكل موريس البالغ من العمر 23 سنة من العمرانيه محافظه الجيزه تخرج من جامعه حلوان عام 2019 ليسانس اداب قسم علوم مسرح شعبه نقد ودراما .

 

من اهم هواياته المختلفه والمتنوعة أنة مرنم ومغني وشاعر عاميه وفصحي وكاتب مسرحيات واوبريتات وعازف بيانو ، ولة عدة مسرحيات اشهرها (الغريب _ مش مجرد حلم _ شاب عجوز _ والعديد من الاسكتشات ) ، كما انة مدرب كورال كنيستة بالعمرانيه مرحله اعدادي وثانوي بكورال( The White Heart ) .

 

كما استطاع من خلال دراستة انة يحلل النصوص المسرحيه تحليل يسمي تحليل سيميولوجي وقراءه سيموطيقيه للنص المسرحي

وحلل عدة من المسرحيات أشهرها (شكسبير _ اوسكار وايلد _ يوجين يونسكو _ صلاح عبد الصبور) .

 

وأشار في تصريحات خاصة ” مايكل موريس ” أنة يحلم ويتمني انة يتم دعم الترانيم بشكل أوسع خصوصا الان من قبل وزاره الشباب والرياضه من خلال مسابقه الانشاد الديني والترانيم في مهرجان إبداع ، كما يحلم بأن يتم اكتشاف المواهب بشكل ونطاق أوسع وبعد ذلك يتم دعم هؤلاء المبدعين كما أختتم بانة الداعم لة والمشجع في مشواره الفني أفراد أسرته .

 

واختتم مايكل موريس حوارة بانة يوجد في روايه الخيميائي للكاتب الكبير باولو كويلو في جمله رائعه شدتني جدا وهي ( عندما نحلم بشئ فأن الكون بأسره يطاوعنا علي تحقيق حلمنا ..)

كتير مننا بيحلم انه يوصل لحاجه معينه او يحقق حاجه نفسه فيها بس قليلين اللي بيؤمنو بحلمهم لو امنت بحلمك وصدقته هتوصله مهما كان الطريق مليان صعوبات ..

كل واحد فينا جواه موهبه وجواه حلم وجواه رساله

موهبتك هتلاقيها اما تدور عليها وحلمك هتحققه اما تؤمن بموهبتك وتصدقها وساعتها هتعرف توصل رسالتك للي حواليك ،،، باولو كويلو كان يقصد الايمان بالحلم واما تأمن هتلاقي كل حاجه حواليك بتوديك لحلمك ، خليك ديما مؤمن انك هتوصل لحلمك حتي لو بعد حين .

الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock